En räkmacka är aldrig fel

Nu blir det munskydd på, vissa vattnar sina trädgårdar andra sina terrasser och kärt återseende av tiggarödlorna på Teneriffa
Det är inget att diskutera, nu är det munskydd på när man ska ut och flyga oavsett om det är in eller utrikes. Jag hade hört på nyheterna att det var obligatoriskt att ha munskydd på Arlanda och Landvetter, men det stämmer inte kan jag intyga. Det var jag och några få till som använde det på flygplatsen när jag var på väg hem från Göteborg förra söndagen. Däremot kom du inte på planet utan munskydd, men först vid gaten valde de flesta passagerare att spänna på sig sitt munskydd.

Kan vara bra att veta att 10 stycken munskydd kostar 199:- på Apoteket hemma vid Götgatan och bara 154:- hos Pressbyrån på Arlanda, jag trodde lätt att det skulle vara tvärtom och kosta mycket mer på flygplatsen. Som en extra bonusinformation kan jag berätta att Monika på jobbet, hennes syster köpte ett tio-pack munskydd i Oslo för 50 kronor. Det är en riktig munskyddsdjungelsom inte är helt okomplicerad. Alla varianter är godkända, eller åtmnstone var för en vecka sedan. Jag såg alla möjliga sorters munskydd, allt från Apotekets till blommiga, prickiga, gasmasksliknande till avancerat snurrande sjalar och bandamas i alla möjliga och omöjliga färger och former.

Lämnade ett soligt och vackert Göteborg för att landa i ett regnigt och blåsigt Stockholm 45 minuter senare.

Jag hann nästan inte lämna Arlanda innan vi var tillbaka för att flyga till Teneriffa i måndags morse kl. 06.00 med munskydd och allt.

Det var inte bara munskyddet som var utmaningen utan det var även det här med hälso-deklarationen som skulle skickas in till de Spanska myndigheterna 48 timmar före avresan samt att de var obligatorisk febertest på alla som kommer in över landets gränser.

Exakt så var det, när man lämnat sin deklaration till flygplatspersonalen passerade man värmekamror som kände av om man var febrig eller ej. Det gick betydligt smidigare än vad jag hade väntat mig.

Så i måndags eftermiddag skålade vi på vår underbara terrass och njöt av att få fira semester, en underbar känsla som jag spelade in i mitt hjärta.

Det var en speciell känsla att vara tillbaka på Teneriffa och i vår ljuvliga lägenhet, det kändes som att vi flydde i panik när vi åkte hem i början av mars. Terrassen hade dammat igen ordentligt och Tomas fick vattna bort det värsta, vissa vattnar sina trädgårdar och andra sina terrasser, så är det bara.

Ön känns tom och lite övergiven, många restauranger och affärer har fortfarande stängt och det är nog tveksamt om hur många som kommer att öppna igen. Låter kanske konstigt, men jag saknar sorlet och stojjet från vår närmaste Irländska pub "Wild geese" där pling-plonget från air-hockey spelen varvades med hejar-rop från alla gäster som tittade på fotbollsmatcher. Nu är gatan helt tyst, skönt tänker många, sorgligt tänker jag och känner en gnutta ensamhet komma krypande.

Härom dagen fick vi uppleva stor lycka då personalen på vår absoluta favorit krog Queen Mary, dök upp och började sanera restaurangen som stått öde och tom sedan i mars. De kommer att öppna nu i början av augusti och jag längtar redan tills jag kommer hit nästa gång och får besöka dem.

Annars finns det andra trevliga ställen att äta på, här sitter vi på La Cueva i San Blas och äter lite tapas till förrätt.

Ett annat kärt återseende var förstås att få träffa tiggar-ödlorna som brukar hälsa på oss när vi äter på Queen Mary. Nu är den restaurangen stängd, men härom dagen åt vi på stället intill och då kom de på besök. De var så iviriga att få träffa oss att de sprang så fort så att gruset sprutade åt alla håll när de sladdade in och började tigga vid vårt bord.

De är väldigt söta, just den här dagen bjöd vi på tonfisk, sallad och bröd som de åt med god aptit.

Jag kan berätta att vi har det varmt och skönt, i solen har vi runt 44 grader enligt vår termometer i alla fall. Puh, vad varmt tänker säkert några av er, men det fläktar hela tiden från Atlanten så det är rätt behagligt.

En annan underbar sak med semester är att jag får mycket mera tid till att läsa och nu ska ni få ett boktips på en mys-deckarserie av Olséni-Hansen, "Mord i Falsterbo". Japp, nu är det där som invånarna dör som flugor under mystiska omständigheter. Det är så sköna karaktärer i de här böckerna och ett språk som gör att jag skrattar inombords nästan hela tiden.

Igår blev vi inbjudna till barbeque av Kinga, vår samarbetspartner här på Teneriffa och som Tomas driver seglarcentret tillsammmans med. Egentligen skulle jag skrivit bloggen, men istället blev det grillning nere i hamnen som också är mycket viktigt. Det kallas för att prioritera.

Vi åt god mat och träffade sköna människor, det är just det som är så roligt när Kinga ordnar fest, det är alltid en härlig blandning av gäster. Igår kom kyparen från en av våra andra favoritkrogar, ett par med en liten pojke som bor på en båt i marinan och två fransyskor som Kinga och hennes väninnna träffat på kvällen innan.

Nu ska jag gå ut på terrassen och äta en sen frukost och fortsätta att läsa om morden i Falsterbo, det känns som en bra prioritering känner jag.

Mycket kärlek och goda energier till Er alla och tack för att du tog dig tid att läsa.