En räkmacka är aldrig fel

Att vara på väg till en plats och hamna någon helt annanstans, är vattenfyllda elgrillar egentligen bra och palmerna vill också ha frukost.
I söndags var det äntligen dags för några dagars välförtjänt semester. Vi skulle lyfta 16.40 och landa strax före midnatt på Teneriffa där vi numera har ett hem. Ett jättetrevligt hem. Norweigan mejlade på morgonen att planet var sju timmar för senat och att vi kunde checka in fram till 22.00. Vi var också välkomna att boka om eller att boka av och få pengarna tillbaka, flott erbjudande. Vi gjorde ingen affär av det här utan bestämde oss för att åka ut i god tid och äta en riktigt god middag på Pontus in the Air. Bra beslut. Mycket bra beslut skulle det visa sig att vara.Vi lyfte åtta timmar och tio minuter för sent. Två passagerare hade fått nog precis innan vi klev ombord och bestämde sig för att åka hem. Det tog sin tid att hitta deras bagage och fick konsekvensen att besättningen inte kunde flyga hela vägen till Teneriffa utan behövde bytas ut i Malaga. Den här bilden är tagen 04.51, jag vaknar till och blir medveten om att vi var på väg till Teneriffa men att jag just nu är på flygplatsen i Malaga. Så tokigt det kan bli.

Tokigare saker har vi varit med om. En gång när vi var på väg till båtmässan i Paris slog den årliga första snön till och hela Stockholm lamslogs. Vi satt på Arlanda och skulle flyga till Paris 8.30 men vi lyfte tolv tmmar senare till Dusseldorf. De bara slussade iväg folk från Arlanda lite överallt, bara de blev av med alla. Vi landade i Dusseldorf sent, stod i en gigantisk kö och när vi kom fram fick vi en taxibiljett och en  voucher för hotell och mat. Vi tog inte för givet att det här med mat var på riktigt, klockan var rätt sent och vi vet ju hur det är hemma med kök som stänger vid ett exakt klockslag och som inte tar hänsyn till vilda snöstormar. Vi kom fram till ett av världens mysigaste pensionat och i restaurangen stod ett bord med levande ljus dukat för oss.Vi fick en underbar middag och somnade ovaggde för att nästa morgon ta första flyget till Paris. Livet är fullt av överaskningar minsann, det är bara att tacka och ta emot.

På morgonkulan, runt halv nio var vi hemma, då menar jag hemma i vårt hem på Teneriffa. Det är första gången som vi kommer hit som korrekta innehavare av bostaden och bara kan njuta av att få vara här.

Tomas hälsar att om livet ger dig en hängmatta och en kall öl - njut!

Jag hälsar att om livet ger dig en rolig bok, svalt vitt vin och solvarma apelsiner - njut!

Härom dagen var vi ute på storshopping för att handla en tv, skärmar till datorerna, en chromecast, grill och lite mat. Vilket äventyr det var att få komma till den lokala elhandlaren, Teneriffa syds svar på elgiganten. Butiken var en fjärde del till ytan mot vad vi är vana vid hemma, men allt finns att köpa. Kan ni tänka er vad jag hittade där? Jo, en anglosaxisk högtalare - så underbart! Nu behöver vi tyvärr ingen anglosaxisk högtalare för tillfället, men när vi gör det så vet jag exakt var den finns. Det känns bra.

Det tog inte många minuter att få ihop allt på vår lista, den här personalen var verkligen på topp och en rutin de har som imponerade på mig är att de provkör tv:n så man ser att den verkligen fungerar. Det gjorde den. Däremot provkörde de inte elgrillen, det var dumt för den fungerade inte när vi kom hem. Jag var lite tveksam till elgrillen eftersom man fyller en hållare med vatten under själva grillen, el och vatten, jag vet inte jag men här på Teneriffa är det så.

Vi har gjort återbesök och lärt oss trixet hur vi får igång grillen vilket gjorde att vi kunde fira midsommarafton med att grilla hamburgare på terassen. Midsommarafton bjöd även på andra små äventyr, vi besökte Gloria på loklala vattenverket för att få över abonnemanget på oss från den gamla ägaren. Det var en trevlig tur, Tomas har haft mejlkontakt med henne och de har korresponderat via Google translate. Prisa Gud för Google translate har Gloria uttryckt sig flera gånger i mejlen, vi kan bara instämma. Gloria är med stor säkerhet Teneriffas gladaste kvinna, hon skrattade hela tiden vi var där och pratade spanska jättefort. Vi pratade engelska eftersom vår Duolingo-kurs inte kommit till kapitlet med bra fraser man bör kunna när man ska prata med sin handläggare på det lokala vattenverket. Nu är allt fixat, tack Gloria!

Frukost är något alldeles speciellt, långa frukostar när man har all tid i världen älskar jag. Här är det precis så.  Vi dricker kaffe och äter nybakat bröd från vår närliggande Supermercado, kokta ägg och Kalles medan vi läser, lyssnar på radion och pratar om livet i stort och i smått.

Förstår att ni alla undrar - Ja, Tomas fick göra picket, det andra på en vecka, inte konstigt att han ser nöjd ut.

Livet på terassen är inte bara timlånga frukostar, kall öl i hängmattan och hamburgergrillning, det är betydligt mycket mer som behöver styras upp.

Palmerna ska också ha frukost, de får visserligen det via ett automatiskt vattensystem, men vi har känt av att de även vill ha lite personlig service. Då kan man passa på att slänga ett öga ner på marinan till höger i bild. Där kommer Tomas att köra seglarskola från november, ni är alla välkomna att delta, bara att anmäla sig på sailstar.se

Om en liten stund kommer Ikea hem till oss för att lämna en madrass och kuddar vi handlade där igår. Det fungerar inte riktigt på samma sätt att handla på Ikea här som hemma, men det är en helt annan historia jag sparar till ett annat tilfälle.

Mycket kärlek och goda energier till Er alla och tack för att du tog dig tid att läsa!

Karin

Ha ha ha!!! ”... den fungerade inte när vi kom hem” men bästa meningen ju! Läste högt härhemma. Min son skrattade!
Och Duo-lingo-kursen Va?!?
Vattenverksorden borde komma tidigt i kursen, tycker man.
Tack för god läsning som vanligt!👍😊

Svar: Tack Karin ♥️🙏♥️ för att du skriver så fint till mig och vilken lycka att sonen skrattar 🤗 Det är ett högt betyg 👍🏻!

Eva-Britt

Majsan! Alltid lika spännande att läsa bloggen och få vet lite av Era äventyr 😘

Svar: Tack fina du ♥️ Snart får vi ses live och berätta livets äventyr för varandra 😘