En räkmacka är aldrig fel

När man är så trött att man somnar i ett kylskåp & tack livet för ytterligare en gudomlig semester!
Det finns dagar som är superbra och så finns det dagar som inte är lika superbra. En sådan dag fick jag uppleva för en vecka sedan när jag var hos pappa Willy i Göteborg. Det hela började på onsdagen när jag kom ner och upptäckte till min stora förskräckelse att bubblet inte var kallt, snarare ljummet vilket var konstigt då flaskan legat på kylning i tre veckor. Jag skruvade upp kylan på max och kylskåpet hostade igång, det skulle visa sig vara sista dödsrycket. På fredagen åkte jag till min syster på Tjörn och hennes sambo, då var det fortfarande kallt och fint i kylen & livet lekte. Efter ett underbart och intensivt dygn kom jag hem till pappa på lördag igen och när det heliga klockslaget för bubbel, 18.00 infann sig konstaterade jag att kylskåpet inte längre fungerade. Däremot var det fortfarande kallt i frysen så vi fick snabbkyla. Min syster jagade rätt på ett journummer och till slut kom en ung kille med en ny kyl och en ny frys och nya utmaningar. Vart skulle vi ställa dem och hur kan vi koppla in el? Det visade sig att pappa har gamla eldosor säkert från 60-talet som inte är jordade vilket innebär att man inte kan plugga in en jordad kontakt, men till slut lyckades vi. Nu står det en kyl i matsalsdelen och en frys vid tv-soffan vilket vi är otroligt tacksamma för. När middagen var lagad och vi njutit av den och pappa gått och lagt sig flyttade jag över all mat till de nya enheterna och skurade ut de gamla. Det är arbetsuppgifter som är krävande och fullständigt utmattande så till den milda grad att jag för första gången i mitt liv övervägde att ta en tupplur i kylskåpet.

Fem härliga semesterveckor har jag haft, två av dem tillbringade vi på vår älsklingsö Gistholmen som är en riktig pärla i Skärgården. Där går livet sin gilla gång, finns några stugor, en grillplats, en bastu och ljuvliga klippor att sola och bada ifrån. Morgonen startar vi alltid med ett bad från en liten strand kanske 50 meter från stugan och på vägen upp plockar vi hallon som vi har i frukost-yoggin tillsammans med andra goda bär.

Vi läser, löser korsord, småpratar om livet and that kind off stuff & frukosten brukar ta två timmar si sådär. Lugnt och skönt, inget som pockar på uppmärksamhet utan bara få vara. När vi känt oss redo har vi packat badkläder och tagit ribben till någon mysig klippa där vi tillbringat resten av dagen med fika och lunch.

Den här dagen blev det rostbiff med rödbetssallad i salladsblad toppat med rostad lök. En helt vanlig dag på semestern. Alec och Linnéa kom och hälsade på oss i sin coola segelbåt "Barbro". Det är så roligt att de har köpt en egen segelbåt och de är så modiga som bara ger sig ut och kör på.

Vi visade in dem till en fin liten vik på Gistholmen och de fick träna på att lägga till. Dagen efter gav vi oss ut på en seglats med Barbro och Tomas visade dem bra saker att känna till när man seglar.

En av de bra-iga sakerna med Gistholmen är att det ligger nära Ingmarsö som har en mycket bra korg där vi åt middag en av kvällarna. Det är svårt att välja på menyn, men man väljer aldrig fel för allting är hur gott som helst!

Den här kvällen blev det en grape-fruit gin & tonic till fördrink. Till middag åt vi blandat, råbiff, torskrygg och hamburgare. Alla blev grymt nöjda.

En annan kväll åt vi löjromstoast till förrätt som också var gudomligt god.
Alec och Linnéa seglade vidare efter några dagar, det var så härligt att få ha dem på besök.

Efter två veckor var det dags att lämna Gistholmen och åka hemåt vilket kändes tungt och tråkigt. För att dra ut lite på det susade vi förbi Idholmen och tog en fika med Alec, Linnéa och hennes pappa Jonas.

För att dra ut ytterligare på hemkomsten stannade vi till vid Grinda och delade på en pizza och njöt i solen.

Mitt i måltiden simmade en snok förbi som också var lunchsugen. Han dök ner i vattnet och fångade små fiskar.

När han kände sig mätt & belåten la han sig på en solvarm klippa och vilade en stund innan han ringlade vidare.

I början av den här veckan åkte jag och hälsade på Oskar i Uppsala, så himla mysigt. Han arbetade visserligen men slutade tidigt på eftermiddagen så vi hann att umgås.

Bubbel på deras soliga och fina balkong. Tyvärr var Jessie inte hemma, hon var på Västkust-turné med några väninnor. Till middag första kvällen åt vi väldigt god Sushi från den lokala Sushi-restaurangen.

Andra dagen gjorde jag Uppsala på egen hand, det är en jättetrevlig stad att bara flanera runt i och njuta av. På kvällen lagade vi trerätters med toast Skagen, torskrygg i citron och vitvinssås med färskpotatis och jordgubbar med glass till dessert. En fin avlsutningsmiddag.

På torsdagen susade jag hem till Skärgårdsstad, tog min springtur och åkte in till Strandvägen.
Fortsatte ut till Ingmarsö med Cindrella och mönstrade på Operah.

Det var en fin avslutning på den här semestern och jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att avrunda en semester än just såhär.

Idag har jag laddat inför att starta upp arbetet imorgon med att springa såklart, läsa, njuta i solen och blivit attackerad av döda djur. Undrar vad det betyder?

En död fågel som trillade ner precis när jag skulle gå ut till vår altan, passerade en död orm på springturen som jag inte stannade till och dokumenterade samt en gigantsik geting som låg på lit du parade på armstödet  till min solstol. Drömmar om döden brukar vara ett tecken på pånyttfödelse, något nytt som väntar. Jag är sjukt laddad inför mitt arbete och livet imorgon, hoppas att du också är det.

Med det avslutar jag mitt ilägg och tackar dig för att du tog dig tid att läsa.
Massor med goda energier till Er alla!